Biztosan hallottuk már sokszor ezt a kifejezést: grafomotorika, de nem vagyunk biztosak jelentésében. Szó szerinti fordításban írásmozgást jelent, de ide soroljuk a a rajzkészséggel kapcsolatos mozgásokat is. A grafomotorika fejlesztése minden gyermeket érint, de különösen hasznos iskolába készülő nagycsoportosok esetében. Nem minden esetben kedvelik a gyerekek a grafomotoros feladatokat, időnként kézzel-lábbal tiltakozhatnak ellenük. Vajon miért? Azért, mert
- finommotoros mozgásai fejletlenek, nehézséget okoznak számára az aprólékos, bonyolult mozdulatok, mint a fűzés, kötés, sodrás, gombolás, stb.
- ha kézizmai fejletlenek, mozgása darabos, nehézkes.
- ha túlzottan szorongó alkat (minél inkább próbálja, annál kevésbé sikerül).
- ha koncentrációs problémái vannak.
Ha ezeket tapasztaljuk, illetve feltűnik, hogy gyermekünk lehetőleg kihúzza magát a rajzolással, bíbelődéssel kapcsolatos feladatokból, az alábbiakkal próbálhatunk otthon segíteni:
![](https://mindennapifejlesztes.wordpress.com/wp-content/uploads/2022/03/a-grafomotorika.png?w=1024)
- kézügyesítős mondókák tanulása (Hüvelykujjam almafa, Itt a kezem, Ez a malac, stb.).
- kéztorna (ujjak megnevezése és összeérintése a hüvelykujjal, hangszerek utánzása, csipeszelés, stb.).
- tapsolás, dobolás, asztalra, padlóra ütés (ritmus, egyenletes lüktetés, keresztbe ütés)
- változatos technikák használata az otthoni alkotás során (sodrás, tépés, ragasztás, matricák ragasztása, vágás, ujjfestés, festés vattagömbbel, fültisztító pálcikával)
- házimunkával a finommotorikus készségek folyamatos “edzése”, segítése.
Ha ezek a tevékenységek gördülékenyebbé válnak, akkor kezdhetünk el a ceruzás feladatokon is gondolkodni. Ha erősödik, ügyesedik a kéz, akkor könnyebben, szabályosabban tartja a ceruzát, ezért hamarabb jut sikerélményhez is. Ha tudatosan foglalkozunk ezzel, már néhány hét után látszanak a fejlődés jelei. Vannak azonban olyan esetek, amikor az idő rövidsége miatt egyszerre kell a finommotorikus és a grafomotoros készségeket fejleszteni. Ilyenkor jól jön a nagyalapú papír, újságpapír, a vastag ceruza és társai, mivel legfontosabb, hogy ne vegyük el a gyerek kedvét a ceruzahasználattól.
A következő bejegyzésben további ötleteket olvashattok majd a grafomotorika területéről és fejlesztési lehetőségeiről.
Ha tetszett ez a bejegyzés és szívesen olvasnál hasonló tartalmakról, kérlek, lájkold a Mindennapi Fejlesztés – Kreatív Hétköznapok Facebook oldalát és oszd meg posztjainkat.
Facebook.com/mindennapifejlesztes
Instagramon is megtalálsz: dorasiposm.