A grafomotorika I.

Biztosan hallottuk már sokszor ezt a kifejezést: grafomotorika, de nem vagyunk biztosak jelentésében. Szó szerinti fordításban írásmozgást jelent, de ide soroljuk a a rajzkészséggel kapcsolatos mozgásokat is. A grafomotorika fejlesztése minden gyermeket érint, de különösen hasznos iskolába készülő nagycsoportosok esetében. Nem minden esetben kedvelik a gyerekek a grafomotoros feladatokat, időnként kézzel-lábbal tiltakozhatnak ellenük. Vajon miért? Azért, mert

  • finommotoros mozgásai fejletlenek, nehézséget okoznak számára az aprólékos, bonyolult mozdulatok, mint a fűzés, kötés, sodrás, gombolás, stb.
  • ha kézizmai fejletlenek, mozgása darabos, nehézkes.
  • ha túlzottan szorongó alkat (minél inkább próbálja, annál kevésbé sikerül).
  • ha koncentrációs problémái vannak.

Ha ezeket tapasztaljuk, illetve feltűnik, hogy gyermekünk lehetőleg kihúzza magát a rajzolással, bíbelődéssel kapcsolatos feladatokból, az alábbiakkal próbálhatunk otthon segíteni:

  1. kézügyesítős mondókák tanulása (Hüvelykujjam almafa, Itt a kezem, Ez a malac, stb.).
  2. kéztorna (ujjak megnevezése és összeérintése a hüvelykujjal, hangszerek utánzása, csipeszelés, stb.).
  3. tapsolás, dobolás, asztalra, padlóra ütés (ritmus, egyenletes lüktetés, keresztbe ütés)
  4. változatos technikák használata az otthoni alkotás során (sodrás, tépés, ragasztás, matricák ragasztása, vágás, ujjfestés, festés vattagömbbel, fültisztító pálcikával)
  5. házimunkával a finommotorikus készségek folyamatos “edzése”, segítése.

Ha ezek a tevékenységek gördülékenyebbé válnak, akkor kezdhetünk el a ceruzás feladatokon is gondolkodni. Ha erősödik, ügyesedik a kéz, akkor könnyebben, szabályosabban tartja a ceruzát, ezért hamarabb jut sikerélményhez is.  Ha tudatosan foglalkozunk ezzel, már néhány hét után látszanak a fejlődés jelei. Vannak azonban olyan esetek, amikor az idő rövidsége miatt egyszerre kell a finommotorikus és a grafomotoros készségeket fejleszteni. Ilyenkor jól jön a nagyalapú papír, újságpapír, a vastag ceruza és társai, mivel legfontosabb, hogy ne vegyük el a gyerek kedvét a ceruzahasználattól.

A következő bejegyzésben további ötleteket olvashattok majd a grafomotorika területéről és fejlesztési lehetőségeiről.


Ha tetszett ez a bejegyzés és szívesen olvasnál hasonló tartalmakról, kérlek, lájkold a Mindennapi Fejlesztés – Kreatív Hétköznapok Facebook oldalát és oszd meg posztjainkat.

Facebook.com/mindennapifejlesztes

Instagramon is megtalálsz: dorasiposm.

Hozzászólás

Design a site like this with WordPress.com
Kezdjük el