Az egyik leggyakoribb probléma, amire a pedagógusok felhívják a figyelmet, az a lassú munkatempó.
– Állandóan lemarad…
– Hamar elfárad…
– Nem tudja követni az elhangzottakat…
– Jól csinálja, de olyan lassú…
Önmagában a lassabb tempójú munkával nincs gond, egészen addig a pillanatig, amíg nem akadályozza a teljesítményt. Problémát akkor jelezhet, ha huzamosabb ideig fennáll és egyéb tünetek is megfigyelhetőek mellette. A lassú munkatempó sok probléma egyik tünete lehet, de ezeket a gondokat alapvetően három csoportra bonthatjuk:
![](https://mindennapifejlesztes.wordpress.com/wp-content/uploads/2022/06/lassu-a-gyerek.png?w=724)
- motoros problémákra, amikor a lassúság mellett nehézséget jelent a tájékozódás térben és időben, az egyensúly megtartása; a finommozgások görcsösek, a nagymozgások darabosak és hirtelenek. Általánosságban véve, a mozgás ügyetlen, a gyerek esik-kel, folyton balesetek érik.
- tanulási képességekkel kapcsolatos problémákra, amikor a megismerő funkciókban van elakadás. Ilyen az észlelés, amikor már sérülten kerül be az információ; a figyelem megtartása és irányítása; a lényegkiemelés képességének sérülése.
- pszichés problémák, amikor a lassú tempó legfőbb oka a megfelelni vágyás, az alacsony önértékelés. Emiatt a gyerekek képesek akár lyukasra radírozni a füzetet, mert egy-egy forma még mindig nem tökéletes, nem olyan precíz, ahogy ezt önmaguktól elvárnák és ahogy feltételezik, hogy elvárják tőlük.
Önmagában a lassabb tempót nem lehet pusztán gyakorlással kiiktatni, érdemesebb inkább komplexen szemlélni a megjelenő tüneteket. A sok gyakorlás akkor segíthet, ha semmilyen egyéb problémát nem lehet azonosítani. Minden más esetben célszerű segítséget kérni.
A gondolkodás gyorsításáról és egyáltalán a felépítéséről egy következő posztban olvashattok majd.
Ha tetszett ez a bejegyzés és szívesen olvasnál hasonló tartalmakról, kérlek, lájkold a Mindennapi Fejlesztés – Kreatív Hétköznapok Facebook oldalát és oszd meg posztjainkat.
Facebook.com/mindennapifejlesztes
Instagramon is ott vagyunk: dorasiposm.