Az emlékezet fejlesztése

Az emlékezetről már volt szó egy korábbi bejegyzésben. Ebben a posztban azt szeretném megmutatni, otthon hogyan tudjuk segíteni fejlődését. Sikeres akkor lesz a befektetett munka, ha a gyerek egy-egy feladatot gördülékenyen, az előző ismereteire, begyakorlására támaszkodva meg tud oldani.

Azonban, nem mindegy, az emlékezet melyik területét szeretnénk formába hozni. Minden típushoz más-más feladat illik, ezekből mutatok be néhányat. A feladatok között átfedés van, mert egyszerre hatnak a hallásra, a sorrendiségre és a látásra. Az emlékezetfejlesztés a figyelmi funkciókat is igénybe veszi, ezért igencsak kimerítő tevékenység lehet a gyerekek számára. Lássuk, milyen gyakorlatokat vethetünk be otthon.

  • Egyszerű ritmus tapsolása. Ez azt jelenti, hogy először 2 ütem legyen, pl. tá-tá. Mondjuk is a tapssal együtt. Utána világosan elkülöníthetően tá-titi. Lassan tapsoljunk. Ha jól megy és felismeri már, melyik-melyik, utána variálhatjuk a sorrendet, majd később emelhetjük az ütemszámot eggyel. Csak akkor jó a feladat, ha az ütemszám, a taps és az ütem megnevezése is helyes.
  • Rövid mondókák tanulása mozgásokkal összekötve. A legegyszerűbb az Egy -megérett a meggy. Az ujjak nyitásának és a mondókának szinkronban kell lennie. Néhány ilyen mondóka még: Megy a hajó a Dunán, Ez a malac piacra megy, Jönnek a felhők, stb.
  • Mozgássorok megtanulása: lép, zár, taps. Utána: lép, zár, taps, guggolás. Csak akkor építsünk be új mozgáselemet, ha az addigiak hibátlanul mennek.
  • Labdázás közben gyűjtsünk szavakat. Pl: zöldségeket, gyümölcsöket, járműveket, ételeket, sportokat.
  • Mondjunk néhány mondatból álló történetet. Mondjuk el, majd kérdezzünk rá néhány részletre. Vigyázzunk, valóban rövid legyen és 3-4 mondattól ne legyen több! Mutatok egy példát: Volt egyszer három testvér. Úgy hívták őket: Mari, Kati, Feri. Mari és Kati vanília, Feri csokifagyit kapott. Kérdések: hogy hívták a gyerekeket? Hányan voltak testvérek? Milyen fagyit kaptak a lányok? Milyen fagyit kapott a kisfiú? Próbáljunk olyan témát találni, amely a gyereket jobban érdekli, mint az állatok, járművek, a nyári élmények, stb.
  • Használjuk a logikai készletet és alkossunk sorozatot. Ugyanezt megtehetjük számolópálcával és korongkészlettel is.
  • Játszunk szóláncot! Egy fogalomcsoporthoz tartozó szavakat gyűjtsünk és mindig ismételjük el az előzőleg hallottakat.
  • Lalázzunk együtt rövid dallamot! 3-4 hang elég, ne bonyolítsuk.
  • Kártyázzunk! Lehet párosítós, vagy keresgélős, de próbálkozhatunk egyszerű magyar kártyajátékokkal, mint a színre-szín vagy a pirosazás.

Ha tetszett ez a bejegyzés és szívesen olvasnál hasonló tartalmakról, kérlek, lájkold a Mindennapi Fejlesztés – Kreatív Hétköznapok Facebook oldalát és oszd meg a posztokat!

Kövesd az oldalt Instagramon is : dorasiposm

Hozzászólás

Design a site like this with WordPress.com
Kezdjük el